Het één of het ander: elektriciteit óf water

Wisten jullie dat…

… oudhollandse spelletjes niet alleen voor de lokale bevolking hilarisch is, maar misschien nog wel veel leuker voor organiserende partij Nederlanders

… feesten in Malawi pas beginnen als de special-guests gearriveerd zijn

… deze gasten gerust 2 uur na aanvangstijd aankomen zetten

… de mensen hier ontzettend losse heupjes hebben en dan ook zeker dansen met z’n allen op feestjes

… wij er dus ook maar een poging aan gewaagd hebben, samen met de kinderen en de leraren

… en vervolgens heel hard uitgelachen werden

… het ons nog altijd verbaasd dat als je om 10 uur een afspraak hebt in het ziekenhuis voor een gesprek, je rustig tot 11 uur zit te wachten

… het eigenlijk best gek is dat dit verschijnsel ons nog steeds verbaasd, aangezien dit hier vrij normaal is

… wij door de lokale bevolking uitgemaakt worden voor luie studenten omdat we nog steeds het Chitumbuka niet onder de knie hebben

… wij dit onterecht vinden omdat we al minstens 10 zinnen kunnen praten

… zij terugkomen van hun woorden zodra we ze Nederlands willen leren

… we het toch voor elkaar hebben gekregen om ze het woord ‘suikerklontje’ te laten uitspreken

… 1 van onze collega’s ‘ik mag je graag’ uitsprak als ‘ik maak je gek’

… Ilse toen zo hard heeft gelachen dat hij per direct klaar was met de Nederlandse les

… Geja’s naam in het Chitumbuka de betekenis ‘het laten van een boer’ heeft

… dit altijd weer resulteert in de slappe lach bij de lokale bevolking

… Geja daarom een nieuwe naam heeft gekregen, namelijk Vwezi, met als betekenis cadeautje

… wij toen we toch aan het namen wisselen waren, hier iemand Gijsbert Jansen hebben genoemd

… deze man zo trots is op z’n nieuwe naam dat hij ondertussen niet meer luistert als we hem aanspreken met zijn eigen naam

… wij hutspot met de koks van het restaurant hebben gemaakt en het vervolgens samen met hen hebben opgegeten

… wij het waarschijnlijker lekkerder vonden dan zij

… wij eigenlijk al het eten hier lekker vinden

… dit waarschijnlijk gaat resulteren in een aantal “goede” voornemens op 1 januari

… de stroom hier momenteel vaker af- dan aanwezig is

… dit ontzettend vervelend is als je eindelijk motivatie voor school gevonden hebt en je laptop leeg is

… het iets minder vervelend is om vervolgens verder te mogen in je boek

… de eerste regenbui hier gevallen is

… de douche spontaan weer werkt

… wij ons nog steeds elke dag verbazen dat de spoelbak van de wc weer vult

… wij ’s ochtends uit bed springen en in onze pyjama eerst checken of er nog water uit de kraan komt

… een safari zonder dieren niet heel geslaagd is

… het dan weer wel avontuurlijk is om in het donker, in de regen, midden in het safaripark vast te zitten met de auto

… we toen toch wel blij waren dat er geen dieren te bekennen waren

… Ilse op die safari meer van de vier muren van de wc dan van de omgeving gezien heeft

… Ilse dit buikgriepvirusje vervolgens door heeft gegeven aan Geja

… wij er nu ondertussen een slaapmarathon van 3 dagen op hebben zitten

… we nu gelukkig weer opgeknapt zijn

… raar maar waar, wij nog steeds lol hebben met elkaar

… er onder video’s een korte impressie te zien is van de 20ste verjaardag van Matunkha Centre

… dit filmpje voor mobiele gebruikers alleen zichtbaar is in de desktop versie

1. Jauke & Lisette:
    Wisten jullie dat...
    het heel leuk is om jullie belevenissen zo te lezen
    we blij zijn dat jullie weer zijn opgeknapt
    we jullie heel veel plezier wensen daar (en succes met de studie)
    we uitkijken naar jullie volgende bericht :)
  2. Hinke:
    5 november 2015
    Leuk! Nog gefeliciteerd met je verjaardag Ilse. Fijne tijd nog!
  3. Jenny Vrieswijk:
    6 november 2015
    Wisten jullie dat:
    Wij het erg leuk vinden,dat jullie bij ons in Matuncka leven
    Groetjes
  4. Mattie:
    6 november 2015
    Wat beroerd dat jullie ziek waren!! Flink balen!
    Klinkt heel leuk zoals jullie je belevenissen en vooral de contacten met de mensen daar beschrijven.
    Wat gaat de tijd snel hè?
    Heb je nog een leuke verjaardag gehad, Ilse?

Groetjes,
    Kees & Mattie