Welkom in Afrika, waar dingen niet gaan zoals je ze had bedacht

27 september 2015 - Rumphi, Malawi

Time flies when you're having fun! De tweede week zit er ook al weer op en wat hebben we veel gezien, meegemaakt en gedaan. Deze week begon met iets minder leuk nieuws. We gingen vol enthousiasme en nieuwsgierigheid naar het ziekenhuis om daar deze week elke dag op een andere afdeling mee te kijken. Maar toen we daar aan kwamen bleek ons enthousiasme overmoedig; het ziekenhuis wou op dat moment geen toestemming meer geven voor de stageweek en dus konden we weer terug naar huis (op dit moment proberen we alsnog een nieuwe stageweek in het ziekenhuis te regelen, maar de vraag is of dat lukken gaat). Ter plekke moest een nieuwe invulling aan deze week gegeven worden; iets wat overigens heel goed gelukt is. We hebben deze week veel huisbezoeken gedaan; ernstig ondervoede mensen, zieke kinderen en aandoeningen waarvan wij nooit eerder gehoord hadden, zoals olifantiasis; google maar eens. Daarnaast hebben we allebei een heel gaaf onderwerp voor onze literatuurstudie gekozen, het werken kan beginnen!

Maar na het werken hoort welverdiende rust en dus hebben we ontzettend van ons weekend genoten. Vandaag zijn we naar de water-intake geweest, de plek waar ons drinkwater vandaan komt. Na een klim van maar liefst 2,5 uur door de bergen en de bushbush, waarbij we de natuur steeds groener zagen worden, kwamen we aan bij een stukje paradijs! Wat een mooie natuur, wat een rust. Ondanks de zere voetjes hebben we vandaag niks anders gedaan dan genieten. Wel werden we ook meteen even met de neus op de feiten gedrukt; er staat niet zo ontzettend veel water meer en het regenseizoen is ook nog niet aangebroken. Daarnaast moet van dit water iedereen, die wij op onze 2,5 uur durende reis zijn tegengekomen, leven. Dit betekent dat het spannend wordt of er later in het jaar nog genoeg water is om te douchen, wassen, koken en drinken. Dus lieve familie en vrienden, wie stuurt er even een buitje uit Nederland deze kant op?!

Onder video's is even een korte impressie van de water-intake te vinden!

P.s. Voor mobiele gebruikers is die alleen zichtbaar in de desktop versie.

1. Niels:
    27 september 2015
    Bijzondere ervaringen dames! Mooi dat jullie je deze week alsnog zo nuttig hebben kunnen maken, ondanks het vervelende nieuws.. Als ik google op die ziekte kom ik uit bij elefantiasis.. kan dat kloppen? Beroerde ziekte in ieder geval!!

Liefde voor jullie daar!!

X Niels
  2. Helprich en Joke:
    28 september 2015
    Mooi verhaal. Veel sterkte, plezier en zegen gewenst!
    Groetjes van ons.
  3. Ineke:
    28 september 2015
    dank voor jullie bijzondere verhaal! Een hele mooie tijd daar en succes met jullie werk en studie!
    ik zal vandaag extra genieten van zomaar schoon en voldoende water uit de kraan!!
  4. Jauke & Lisette:
    28 september 2015
    Mooie verhalen weer! Hopen dat de deuren van het ziekenhuis toch nog voor jullie opengaan..! Succes met de studie tussendoor en geniet van alle moois dat jullie daar om je heen hebben!
    Groetjes, Jauke, Lisette en Lieke